Hielprik

In de eerste week, meestal op de 4e dag na de geboorte wordt wat bloed afgenomen uit het hieltje van je baby. Op een kaartje staan 6 stippen die gevuld moeten worden met bloed van je kindje.

Dit bloed wordt onderzocht op een aantal aandoeningen. Indien je op tijd bent met het opsporen van een van deze aandoeningen kan je ernstige schade voorkomen of beperken door op tijd te behandelen. Je bent niet verplicht dit onderzoek te laten verrichten maar het is wel in belang van de gezondheid van je kindje.

afbeelding van een kaartje voor de hielprik

Indien je binnen 3 weken na de hielprik geen bericht hebt gehad, is de uitslag goed. Als er toch een afwijkende uitslag is gevonden, ontvang je bericht van je huisarts. Indien je gebeld wordt is het van belang dat je het nummer van de envelop bij de hand hebt. Dit nummer correspondeert met het nummer op het kaartje bij het laboratorium. Soms moet de hielprik herhaald  worden voor een juiste uitslag. Na een 2e hielprik krijgt je altijd de uitslag te horen binnen 3 weken. De bloeddruppels worden een jaar bewaard. Dit gebeurt omdat het soms nodig is het eerdere onderzoek te controleren.

Op welke aandoeningen wordt het bloed onderzocht?

Op dit moment wordt het bloed onderzocht op een aandoening van de schildklier en bijnier, een bloedziekte (Sikkelcelanemie) en een aantal stofwisselingsziektes en op taai slijmziekte.

Uit het onderzoek kan ook blijken dat je kindje drager is van de sikkelcelziekte. Als je kindje drager is dan is een van de ouders ook drager. Dit is een erfelijke bloedarmoede. Dragers zijn niet ziek  maar hebben een kans op lichte bloedarmoede.

Dragerschap  kan gevolgen hebben voor de gezondheid van de kinderen die jouw kindje eventueel later kan krijgen Als je kind drager is dan kun je door je huisarts geïnformeerd worden. Wil je deze informatie niet krijgen dan moet je dit al aangeven op het kaartje waarop het bloed verzameld wordt.

foto 1 van het uitvoeren van de hielprikfoto 2 van het uitvoeren van de hielprikfoto 3 van het uitvoeren van de hielprikfoto 4 van het uitvoeren van de hielprik

Ook kun je aangeven of je wel/niet het bloed na het onderzoek beschikbaar wilt stellen voor anoniem wetenschappelijk onderzoek.  Dit onderzoek is van belang om ziekten te voorkomen en om behandelingen te verbeteren.  Het bloed wordt dan nog 4 jaar gebruikt.

Na de hielprik wordt het kaartje nog een jaar bewaard in het laboratorium.  Soms is het nodig dat het onderzoek wat gedaan is nogmaals te kunnen controleren.

Lees verder over dit onderwerp

Telefoonnummers

Bel dit nummer om je aan te melden of een afspraak te maken met VPBBAanmelden & vragen
06-54247720