Miskraam

Bloedverlies,  dat is schrikken. Gelukkig hoeft bloedverlies niet altijd te betekenen dat het niet goed gaat met je zwangerschap. Bel ons om te horen wat we dan voor je kunnen doen.

Bloedverlies tijdens de eerste 3 maanden kan verschillende oorzaken hebben:

1. Innestellingsbloeding:  Dit bloedverlies is vaak weinig, niet pijnlijk en zal vanzelf ophouden. Dit komt voor  in het begin van een zwangerschap.

2. Miskraam: 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam. Hoe ouder je wordt des te hoger de kans wordt op een miskraam. Na 2 miskramen heb je ook een verhoogd risico. Na 2 miskramen heb je de mogelijkheid om onderzoek te doen naar eventuele oorzaken van die miskramen. Bij jou en je partner wordt bloed afgenomen om naar afwijkingen in de chromosomen te kijken. Indien dit zo is weet je dat je een verhoogd risico hebt maar zal je helaas niets kunnen doen om het te voorkomen. Na meerdere miskramen kan je ook onderzoek laten doen naar de stolling in je bloed en eventuele antilichamen in je bloed die een miskraam kunnen veroorzaken. In sommige gevallen kun je door behandeling wel een miskraam voorkomen.

In de helft van de gevallen van bloedverlies is er sprake van een miskraam .Miskraam is het verlies van je zwangerschap tot 16 weken zwangerschap. Dit gaat gepaard met bloedverlies en weëenachtige buikpijn. Het bloedverlies kan weinig tot behoorlijk veel zijn. Vaak is er sprake geweest van een embryo met afwijkingen aan de chromosomen. Soms is er zelfs geen embryo aanwezig maar alleen een vruchtzakje. Dit noemen we een blighted ovum. Indien je heftige bloedverlies en buikpijn hebt is de kans heel groot dat het niet goed is gegaan met je zwangerschap en dat je lichaam dit probeert op te lossen door het zwangerschapsweefsel eruit te drijven. Meestal gaat dit goed en soms blijft er een restant achter. Wij vinden het daarom belangrijk dat we met een echo nogmaals controleren of de miskraam compleet is.

Meestal komt een miskraam vanzelf op gang. Dit kan binnen een paar dagen maar kan soms ook weken duren. Je mag dit afwachten. Er zijn voor- en nadelen van afwachten:

voordeel: Het kan thuis afgewacht worden. Het is een wat natuurlijker proces waarbij het afscheid nemen van je zwangerschap soms iets beter beleefd kan worden. Je voorkomt de complicaties van een curettage als de miskraam compleet is verlopen.

Nadeel:
Bij afwachten weet je niet wanneer er iets gaat gebeuren. Dit kan emotioneel erg belastend zijn. Soms blijven vervelende zwangerschapsverschijnselen intact totdat de miskraam compleet verlopen is. Wij kunnen niet inschatten of er veel of weinig bloedverlies zal optreden.

Mogelijke behandelingen.

Het komt ook regelmatig voor dat men liever niet afwacht totdat een miskraam op gang komt of dat je  lichaam niet reageert met bloedverlies en buikpijn. Wij kunnen je dan doorverwijzen naar een gynaecoloog. Er zijn dan twee mogelijke behandelingsopties.

Misoprostol (Cytotec)

Dit is een behandeling met tabletten die vaginaal ingebracht worden. Je krijgt deze tabletten mee naar huis en kunt ze zelf inbrengen op een tijd die voor jou handig is. Misoprostol is een veilig middel zonder ernstige bijwerkingen. Het middel zorgt voor een verweking van je baarmoedermond en dat je baarmoeder gaat samentrekken. Dit kan gepaard gaan met bloedverlies en buikkrampen. Meestal is er een reactie binnen 24 uur. In veel gevallen zal een miskraam compleet verlopen zijn binnen 48 uur en heb je daarna nog wel last van weinig bloedverlies. Je mag tijdens de buikkrampen paracetamol slikken. Indien er binnen 24 uur niets is gebeurd dan mag je weer een dosis Misoprostol inbrengen. De gynaecoloog zal je hierover verder informatie geven.

Curettage

Soms is het bloedverlies zo hevig dat je alsnog naar het ziekenhuis moet om gecuretteerd te worden.

Bij een curettage wordt dmv een klein buisje of schrapertje (cuvette) via je vagina en je baarmoedermond het zwangerschapsweefsel uit je baarmoeder weggehaald. Dit gebeurt onder een lichte narcose of plaatselijke verdoving. Nadeel van curettage is het kleine risico op complicaties. Een van de complicaties, die gelukkig maar zelden voorkomen is het syndroom van Asherman. Hierbij ontstaan aan de binnenkant van je baarmoeder verklevingen die vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken. Door middel van een operatie kunnen deze verklevingen weggehaald worden. Een andere complicatie is een baarmoederperforatie. Hierbij kan het schrapertje of buisje door de baarmoederwand heengaan en zo een infectie veroorzaken. Meestal geeft dit geen complicaties en door middel van antibiotica kan een infectie voorkomen worden. Nog een 3e complicatie kan een incomplete curettage zijn waardoor er nog restanten weefsel achterblijven in de baarmoeder. In deze gevallen moet er een 2e curettage plaatsvinden.

Als er sprake is van een miskraam en het lichaam stoot de zwangerschap niet af, dan kan er een behandeling met Misoprostol plaatsvinden.  Deze tabletten zorgen voor samentrekkingen van je baarmoeder om de miskraam op gang te brengen. In 50% van de gevallen krijg je alsnog een spontane miskraam. Het voordeel is dat je thuis kan afwachten wat er gebeurd.

Meestal herstel je lichamelijk vlot na een miskraam. Meestal na 1 -6 weken is het bloedverlies over. Vaak is er dan sprake van licht bloedverlies tot bruinige afscheiding. Een menstruatie volgt vaak binnen 4-6 weken na de miskraam. Gemeenschap en kans op een nieuwe zwangerschap is het beste als in ieder geval het bloedverlies gestopt is.Belangrijk voor ons om te weten is of je een positieve of negatieve rhesusfactor hebt in je bloed.Bij een rhesusnegatieve bloedfactor krijg je nog een ampul Anti D ingespoten ter voorkoming van het vormen van antistoffen tijdens en na de miskraam. Dit kan eventuele problemen bij een volgende zwangerschap voorkomen.

Belangrijk!

Belangrijk is nog dat je ons altijd moet bellen in de volgende gevallen.

• Hevig bloedverlies dat wil zeggen langer en heviger dan een normale menstruatie. Als je je niet lekker gaat voelen of gaat flauw vallen.
  • Bij aanhoudende buikpijn en bloedverlies. Dit kan komen door een restant zwangerschapsweefsel wat in de baarmoeder is achtergebleven. Een curettage zal dan volgen.
  • Bij koorts dat wil zeggen een lichaamstemperatuur boven 38°C. Er kan dan sprake zijn van een baarmoederinfectie wat met antibiotica behandeld moet worden.
  • Bij ongerustheid.

Een miskraam kan gepaard gaan met heel veel verdriet. Teleurstelling om iets waar je zo naar verlangd hebt gaat mis, angst voor wat er gaat gebeuren en wie vertelt je of het niet nog een keer gaat gebeuren. Je zal nooit meer onbezorgd een nieuwe zwangerschap ingaan. Het is erg belangrijk dat je alle gevoelens die je hebt,  kunt delen met je directe familie en vrienden en met ons! Neem er de tijd voor om een miskraam te verwerken, stop even met werken en begin pas weer als je je geestelijk en lichamelijk weer goed voelt. Weet dat wij altijd voor jullie klaar staan met advies en luisterend oor.

Bloedverlies na de 12 weken betekent dat je ons altijd moet bellen. Vaak is er sprake van een laagzittende moederkoek (placenta) of een gevoelige baarmoedermond waar op dat moment een bloedvaatje kapot is gegaan. We kunnen dit onderzoeken door met een echo of een eendebek (speculum) te kijken naar de oorzaak. Soms wordt er geen oorzaak gevonden maar weet je in ieder geval of het op dat moment goed gaat met je kindje.

Telefoonnummers

Bel dit nummer om je aan te melden of een afspraak te maken met VPBBAanmelden & vragen
06-54247720

Bel dit nummer bij een spoedgeval of een vraag over je zwangerschapBevallingen & spoed