Vlokkentest

Dit onderzoek wordt ook wel CVB  genoemd Chorion Villus Biopsie. Het chorion is vlokachtig weefsel dat vroeg in de zwangerschap om de vruchtzak zit. Later wordt dit placenta. Tijdens dit onderzoek wordt een heel klein beetje van dit weefsel weggehaald voor onderzoek.

Dit onderzoek wordt gedaan tussen de 11 -14 weken zwangerschap. Het onderzoek kan via de vagina of buik gedaan worden afhankelijk van de plek waar de moederkoek ligt. Via de vagina duurt het onderzoek ongeveer 15 minuten en via de buik ongeveer 1 minuut. Tijdens het  onderzoek kan je een licht menstruatieachtig gevoel krijgen. Als er geen geschikte plaats is om te prikken wordt het onderzoek uitgesteld of krijg je het advies om een vruchtwaterpunctie te overwegen.

Wat kan er worden onderzocht:

• aandoeningen door fouten in de chromosomen
  • een aantal stofwisselingsziekten
  • een aantal aandoeningen die berusten op veranderingen in het DNA

Binnen 2 weken krijg je de uitslag van het onderzoek. Soms is aanvullend onderzoek nodig.

Nadelen

• 0,5% kans op een miskraam als gevolg van de ingreep
  • 1-2% kans op een foute uitslag door afwijkend placentaweefsel bij een gezond kind

Als je een rhesusnegatieve bloedgroep hebt moet je na het onderzoek een anti D injectie krijgen. Dit is om te voorkomen dat er afweerstoffen ontstaan tegen de bloedcellen van je baby.

Meestal kun je direct na het onderzoek naar huis. Soms heb je nog een paar dagen last van lichte krampen in je buik als menstruatiepijn. Indien de vlokkentest via de vagina is gedaan, hebben veel vrouwen enkele dagen last van licht bloedverlies. Dit is normaal. Bij veel bloedverlies, buikpijn of koorts moet je het ziekenhuis of ons altijd bellen. Het is beter de eerste dagen rustig aan te doen.