Kraambed

Tijdens de kraamweek is de kraamweek het grootste gedeelte van de tijd in huis. Wij zijn verantwoordelijk voor jullie kraambed en hebben daarom regelmatig overleg met de kraamverzorgende.

Wij komen de 1e, 2e, 4e, 6e en soms 8e dag na de bevalling langs voor bezoek. De visites proberen wij altijd in de ochtend tussen 9.00-13.00uur te lopen. Indien er een bevalling is komen we na 15.00uur ’s middags. Tussen 13.00-15.00uur is het rusttijd en zullen wij dus niet komen.
Op de 4e dag na de bevalling verrichten wij ook de hielprik bij de baby.

Hielprik
Vanaf 72 uur na de geboorte van de baby, kan de hielprik uitgevoerd worden. Deze doen wij, gewoon bij jullie thuis, als we langskomen voor de kraamvisite.

Het bloed vanuit de hiel wordt onderzocht op een twintigtal aandoeningen. Indien je op tijd bent met het opsporen van een van deze aandoeningen kan je ernstige schade voorkomen of beperken door op tijd te behandelen.
Binnen vijf weken na de hielprik ontvang je een brief thuis met de uitslag. Indien er sprake is van een afwijkende of twijfelachtige uitslag worden wij vaak al eerder gebeld om de hielprik over te doen. Wij nemen dan gelijk contact met jullie op hierover.

Ziektes

In de folder van het RIVM staat uitgelegd op welke ziekten er getest wordt.
>> zie PDF folder hielprik.

Uit het onderzoek kan ook blijken dat je kindje drager is van de sikkelcelziekte. Als je kindje drager is dan is een van de ouders ook drager. Dit is een erfelijke bloedaandoening. Dragers zijn niet ziek, maar hebben een kans op lichte bloedarmoede.
Het is aan jullie de keuze of je gecommuniceerd wil hebben of je kindje eventueel drager is van de sikkelcelziekte.

Dragerschap kan gevolgen hebben voor de gezondheid van de kinderen die jouw kindje eventueel later kan krijgen Als je kind drager is dan kun je door je huisarts geïnformeerd worden. Wil je deze informatie niet krijgen dan moet je dit al aangeven op het kaartje waarop het bloed verzameld wordt.

Ook kun je aangeven of je wel/niet het bloed na het onderzoek beschikbaar wilt stellen voor anoniem wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek is van belang om ziekten te voorkomen en om behandelingen te verbeteren.